Albert Heijn is niet alleen de grootste supermarkt in Nederland. Online is het nog machtiger, met AH.nl en Bol.com. Jumbo wil daar iets aan doen, maar moet van goede huize komen.

Webwinkels floreren, terwijl de klassieke detailhandel steunt en kreunt. En ook AH.nl groeit spectaculair met 20 procent, terwijl de omzet van de bakstenen winkels stagneert.

Maar toch breekt online boodschappen doen in Nederland niet echt door: slechts 0,8 procent van de kruidenierswaren wordt online verkocht.. In Frankrijk is dat percentage vier keer zo hoog, in het Verenigd Koninkrijk bijna vijf keer, schrijft Het Financieele Dagblad.

Die achterstand is mede te wijten aan de dominantie van Albert Heijn, concludeert SyndicatePlus, een internetplatform voor supermarktproducten in diezelfde krant.AH.nl zou in zijn eentje tweederde van de markt beheersen. Dat is het dubbele marktaandeel dat de grootgrutter offline heeft.

Kleinere bedrijven beten tot voor kort zich stuk op het online verkopen van supermarktproducten. Het is namelijk andere business dan een boek, cd of wasmachine op afstand verkopen.

Enkele redenen:

- consumenten verwachten voor hun internetaankopen op zijn minst dezelfde prijzen als ze in de supermarkt betalen; maar ze vergeten dat zij in de winkel een groot deel van het werk zelf doen; bij een online bestelling moet een orderpicker product voor product verzamelen en ze ook nog eens zorgvuldig inpakken: de beschuit moet wel heel blijven

- het is bijzonder complex om én houdbare én verse producten fris af te leveren; om nog maar te zwijgen over gekoelde producten; je kunt ze niet mee laten draaien in een gewone pakkettenstroom

- veel klanten willen de bestelling kunnen afhalen; je moet dus over een eigen winkels en/of afhaalpunten beschikken; liefst met een goede landelijke dekking;

- klanten willen maar beperkt betalen voor hun online bestelling - tussen de 4 en  -7 euro - maar de kosten voor orderverwerking, opslag en bezorging zijn veel hoger, terwijl de marges op veel kruidenierswaren vaak flinterdun zijn

- de nieuwe regels voor webwinkels maken winst maken nog moeilijker; het schiet niet op als een consument zich toch bedenkt en zijn geld terugvraagt voor een tube tandpasta en een doosje boterhamzakjes.

Geen wonder dus dat alleen kapitaalkrachtige bedrijven met een sterk merk het avontuur aandurven. In Nederland is dat alleen AH.nl, maar volgens het FD gaat Jumbo straks ook het gevecht aan. Vanaf september zou de retailer willen starten met webverkopen, schrijft het FD. Nu het bedrijf de grote aankopen van Super de Boer en C1000 grotendeels heeft afgerond, kan het energie steken in een online aanval op AH.nl.

Ook Coop, dat al experimenteert, wil het liefst landelijk actief worden. PostNL zit op het vinkentouw en zou niets liever doen dan de supers helpen.

In de VS en vanaf de zomer ook in Duitsland doet ook Amazon proeven met bezorging van foodproducten. Opnieuw een bewijs dat dit een moeilijk kunstje is dat niet door een ondernemer in een garage even opgezet kan worden.

Zo lastig als Albert Heijn het offline heeft, zo 'makkelijk' heeft het bedrijf op het web. Enige troost van de concurrentie: zelfs AH.nl is verliesgevend.

Lees ook

3 redenen waarom Albert Heijn marktaandeel verliest

Nieuwe regels: wat webwinkels moeten weten

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl